Fotbolls"minnen". Del 1.

Hann se nästan hela matchen på TV4 i torsdags, Gefle-DIF från strömvallen.

Antagligen inte den sista gången jag ser DIF spela fotboll på just den arenan. Fick dock ett starkt behov av att dela med mig av mina minnen från den första gången jag var på just den arenan. (Förmodligen beror det på att jag börjar bli gammal och snart inte minns något längre..)

Detta är taget rakt ur minnet, 10 år (löjligt vad tiden går) efter besöket, mycket vatten under broarna typ..

Utan att lova för mycket tror jag detta var min allra första riktiga bortamatch med BS/JK, hade åkt en del på egen hand till närmare bortamatcher, typ Västerås i hockeyn och någon fotbollsfajt med farsan innan. (ESK gills inte riktigt då det var där jag bodde då..) Minns att på den här tiden var varenda jävla match som julafton, man har blivit härdad/bortskämd.

Men nu var det alltså dags - på riktigt - Gefle-DIF, sommarlovet 1997, Norrettan. Två hela SL-bussar rullade från gullmarsplan, och med fanns en helt galet taggad sjuttonåring. (Och, om vi ska vara ärliga, förmodligen ganska nervös också) Med en modigt tilltagen färdkostskasse och en viss övertro till sitt spritsinne..

Resesällskap var dåtidens vapendragare - Hellberg. Vi gjorde många roliga och sjuka prylar tillsammans på den här tiden. Hade även med en klasspolare vid namn Culan, även det en skön snubbe. Kan sätta en slant på att Ronnie var med, han var alltid med på ett hörn.

Nåväl, bussen rullar, vi korkar upp och blandar en finkelgrogg i våra Macdonkenmuggar. Den första rinner ner rätt snabbt och jag är snabbt redo att blanda en till. Hellberg och jag skulle dela på en liter(!) hemkokt, och börjar redan nu se lite vissen ut och tackar nej till påfyllning. Jag blir uppriktigt sur, sveper ännu nästa grogg ännu snabbare och börjar redan nu bli rätt slirig. Skulle tippa att vi kommit så långt som Rissnekorset vid här laget.

I mitt allmer förvirrade sinnestillstånd tycker jag nu att det är rentav BRA att Hellberg är en BANGER, för då blir det minsann mer sprit åt mig.

Resten av bussen är dock inte på partajhumör, utan snarare rätt död. Vid första pausen, strax innan Uppsala byter vi buss. Mer drag där. säkert 75% består av "grabbar", dessa grabbar håller igång bra.
Minns tydligast när hela (Jag skojar inte) bussen står upp och hoppar i takt till den charmanta ramsan "Djurgården vi spöar alla blattar, Djurgården så står vi där och skrattar!" Det var andra tider då.
Även om det för de allra flesta var ironiskt menat så skulle det ju knappast sjungas så på en JK-buss idag.

När bussen rullar in i Gävle är min flaska tom.

Nu börjar det bli lite suddigt.

På väg till McDonken hamnar gänget jag umgicks med (överlag korthåriga killar i 20-årsåldern) i en rätt hetsig dispyt med en anställd på haket bredvid, det hela slutar med att 7 pers sopar ner en ensam servitör på öppen gata, runt lunchtid en söndag. Folk tittade lite undrade vad fan som pågick.

Efter några öl på en uteservering var det dags att röra sig mot strömvallen.

Det börjar nu bli ordenligt snurrigt i en sjuttonårings skalle, och av första halvek har jag klarare minnen av vilka jag träffade på läktaren än vad som hände på planen.

I halvtid går vi (Jag och Ronkan vill jag minnas) ner under läktaren för att pissa, vi märker då att det står ett gäng hetsande junisar på en bro strax utanför avspärrningarna bakom läktaren. Vi beslutar oss för att i det stadie vi befann oss i, så var det en alldeles lysande idé att börja ösa stenar och annat bråte på dessa grabbar. En ny nivå av svineri var uppnådd.

Vi når som tur var inte ens fram till bron, utan försöker då oss på att klättra över staketet, jag misslyckas, halkar och liggande i ett buskage av brännässlor (iförd t-shirt) däckar jag.

När DIF gör 4-3 på övertid (Jon Persson?) vaknar jag till liv igen. Lätt förvirrad.

En snubbe som kommer ner för att pissa bakom läktaren efter slutsignalen, guidar mig mot bussen hem.
Väl där sussar jag sött in igen och missar när vi kör ett mackstopp samtidigt som spelarbussen, sjukt bittert på den tiden.




Vet inte riktigt vad jag ville uppnå med att skriva ner detta, menmen there it is.
Tror även det kan finnas ett par pinsamma bilder att slänga in..

Kommentarer
Postat av: romper

Du glömde Leffe nilsson ramsan till typ 200 på hemresan..

2007-05-22 @ 15:30:00
Postat av: Robban

När ska du börja skriva på den där boken egentligen?

2007-05-24 @ 21:37:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0