Deportering?

I förrgår, när jag skulle sälja några av mina komvuxböcker, ringde köparen i fråga mig på mobilen.

Utan att presentera sig säger han - "Jag väntar utanför din port".

Lysande sätt att inleda ett samtal.



Fick flashbacks från Den Jugoslaviska Flyttstädar-incidenten.

Scenariot är följande:
  Det är lördag morgon, sommaren 2000. Klockan är cirka 9 och jag har kanske sovit 2-3 timmar. Helt plötsligt vaknar jag, fortfarande i koma, och ar en obehaglig känsla av att någon är i lägenheten.


Mycket riktigt.



Två meter från sängen står ett medelålders par, ursprungligen från balkan, och tittar på mig. I tystnad.

Sen:
"Hej Stefan, vi ska hjälpa dig flyttstäda."

WTF? Jag hade ju precis flyttat in och hade inga omfattande planer på att börja flyttstäda.
"Eh, nej? Jag ska inte flytta..?"

Tankarna rusade genom skallen, som fortfarande var fylld av sömnig sirap: Vad FAN gjorde jag igår? Har jag retat upp fel cigarettsmugglare? NÄR gjorde jag det?

Han svarar, med en rätt spydig ton, betänk att jag ligger i sängen fortfarande, utan kläder.
"Hehe, jodå, det står ju i papper."

Efter en stunds dividerande går han med på att visa sitt kontrakt.

Adressen stämmer, namnet stämmer inte. Inte ens nära.

På kontraktet står det SIEMENS, som ägde lägenheten vägg i vägg på den tiden.

Ditt satans härke!
"Titta här, det är inte min lägenhet ni ska städa."
JAG SKA INTE FLYTTA, dumfan.

"Jodå, titta här, Stefan står det."
Jaså?

"Nej, Siemens.."

"Ja, det är väl samma?"
Driver han med mig?


Fortfarande inte riktigt läge att lacka känner jag, nu med t-shirt på mig.

Jag följer med dem ut i trapphuset, viser skylten på brevinkastet bredvid, jämför med kontraktet.

Klart?

Nejdå..

Siemens är inte hemma.
Ingen hade inyttjat lägenheten på ett bra tag..

"Har du nyckel?"

"Eh, nej. Jag bor inte där."

"Vem har nyckel?"
Fantastiskt.


Detta fortsätter tills jag verkligen har ork att fortsätta, jag går således in i min lägenhet igen och LÅSER dörren.

Hade visst missat den detaljen kvällen innan.


De fortsatte att ringa på min dörr, ett bra tag under morgonen, men jag var inte sådär våldsamt pratglad.


Nu är dörren alltid låst.

Kommentarer
Postat av: Maria Vuitton

hur vet du att de var från balkan :)

2008-01-18 @ 06:59:32
URL: http://www.mariavuitton.blogg.se
Postat av: Jenny

såna här historier är dom allra bästa ;)
haha

2008-01-18 @ 07:03:33
URL: http://mrsjen.blogg.se
Postat av: Lia Florenz

hahaha.. skrattar åt det där uppe :D "jag står utanför din port" :P

2008-01-18 @ 07:06:35
URL: http://FLORENNZ.blogg.se
Postat av: pej

Hahaha! Jag fick mig ett gott skratt så här på morronkvisten. Eller två ;-)

2008-01-18 @ 09:47:43
URL: http://pbme.blogg.se
Postat av: Robban

Fantastiskt.

2008-01-18 @ 11:16:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0